El Consell de Cambres de la Comunitat Valenciana i la Delegació davant la UE de la Cambra de Comerç d’Espanya han celebrat els dies 9 i 10 de desembre el programa “De València a Europa: Dones que Connecten”, una iniciativa destinada a acostar a 33 empresàries valencianes, de les Cambres d’Alcoi, Alacant, Castelló, Orihuela i València, a les institucions europees i facilitar la seua participació en els debats comunitaris sobre igualtat, emprenedoria i lideratge femení.
La trobada es desenrotlla en el marc d’un Grup de Visita Patrocinat pel Parlament Europeu. En este cas, el patrocini ha sigut promogut per les eurodiputades del Grup de Socialistes i Demòcrates Leire Pajín i Sandra Gómez, que van donar suport a esta missió orientada a l’impuls del lideratge femení en l’àmbit empresarial valencià.
La missió va començar amb una visita a l’Hemicicle, on les empresàries van ser rebudes per Leire Pajín, Sandra Gómez i José Cepeda, diputats al Parlament Europeu, que van oferir una visió detallada del context europeu actual, explicant els principals reptes i prioritats que marquen l’agenda comunitària.
En la seu de la Delegació de la Cambra de Comerç d’Espanya han participat en la trobada “Xarxes de suport i mentoria femenina: Erasmus for Young Entrepreneurs”, a càrrec de Laura Velasco i Greta Bilanzola, de Eurochambres. Durant la sessió, les ponents van presentar el treball de Eurochambres i la seua xarxa femenina (Eurochambres Women Network), explicant la seua plataforma i les principals línies d’activitat. Així mateix, van oferir una visió clara del programa Erasmus for Young Entrepreneurs, detallant els criteris de participació i l’impacte positiu que genera en l’ecosistema emprenedor. També van abordar altres xarxes de suport rellevants per a dones emprenedores, com la Enterprise Europe Network.

Per a finalitzar la jornada, Leticia Casañ, delegada de la Comunitat Valenciana a Brussel·les, va compartir amb el grup el treball que es desenrotlla des de la delegació i va subratllar la importància d’acostar a les pimes als assumptes europeus, facilitant la seua participació activa en les oportunitats i polítiques de la Unió Europea.
El segon dia es va iniciar amb un desdejuni-debat amb Leire Pajín i Sandra Gómez. El debat va girar entorn dels acords pendents amb Mèxic i, sobretot, amb Mercosur, així com l’aposta europea per la iniciativa Global Gateway. A més, van subratllar la importància de la transformació energètica basada en innovació i propietat intel·lectual, i el reforç de la competitivitat i la defensa en el futur Marc Financer Plurianual 2028-2034.
A continuació, es va celebrar la taula redona “Més enllà de la paritat: el lideratge femení en l’agenda europea”, amb la participació de Sonia Vila Núñez, experta del gabinet de la comissària per a Drets Socials, i María José Tarrero Martos, consellera de Treball, Migracions i Seguretat Social de la REPER. Les dos van exposar el paper que exercixen les seues respectives institucions en la promoció dels drets socials i en la defensa dels interessos espanyols en l’àmbit comunitari, i van destacar reptes com la bretxa salarial, la limitada presència de dones en llocs directius i la necessitat d’integrar de manera transversal la perspectiva de gènere en totes les polítiques europees.
Després d’una visita al *Parlamentarium, el programa va concloure amb un esmorzar-debat sobre “Accés a finançament: Laboratori de Finançament de Gènere”, impartit per Carmen Vera, assessora sènior del Banc Europeu d’Inversions. En la sessió es van analitzar els instruments financers europeus orientats a reduir la bretxa d’accés al capital per a emprenedores i empreses liderades per dones, així com les noves oportunitats que oferix l’enfocament d’inversió amb perspectiva de gènere.
Les empreses participants en la missió han sigut: Olives Bernal, AGS, Amaya for Kids, Arròs Dacsa, Beta Formació, Calder Arrocería, Conserves Hola, Destil·leries Sinc, Dinamic Abrasius, Follet Belén, El Forn de la Mestra, EMAC Grup, Eratema, Finixia, Geocivil, Grup Bali, Grup Gimeno, Jumel Alimentària, MG Wines Group, Movilsa, Panter Calçat Seguretat, Rives Consultors, Rocamora Grupo i SPB.





